Curs Tehnici de Auditare a Activității Juridice în Entitățile Publice

Tematica abordată

Prezentarea cadrului normativ incident privind activitatea juridică din cadrul unei entități publice.

Examinarea de către auditorii interni a modului de organizare și funcționare a compartimentului juridic din cadrul entității:

  • adecvarea modului de organizare a compartimentului juridic (dimensionare, organizare);
  • analiza modului de încadrare cu specialiști în domeniul juridic;
  • elaborarea și actualizarea fișei postului; executarea altor activități care nu intră în sfera domeniului juridic;
  • cazurile de externalizare a activității juridice;
  • analiza cadrului metodologic și procedural specific domeniului juridic;

Definirea obiectivelor specifice compartimentului juridic și a indicatorilor de monitorizare a performanței.

Elaborarea procedurilor operaționale specifice domeniului juridic

Asigurarea condițiilor de exercitare a activității juridice (spații, consumabile, materiale, IT etc.) .

Existența unei evidențe (informatizate) în domeniul juridic care să asigure obținerea în timp real a informațiilor privind stadiul dosarelor.

Analiza sintezelor și rapoartelor privind activitatea juridică din punct de vedere al clarității și conciziei.

Analizarea modului de reprezentare a intereselor organizației în raporturile cu alte persoane juridice sau fizice:

  • analizează exercitarea căilor de atac împotriva soluțiilor nefavorabile ale instanțelor de judecată și se asigură de conformitatea acestora;
  • analiza acțiunilor pierdute în instanță pentru a determina dacă reglementările aplicabile au fost utilizate corect și suficient în susținerea cauzelor;
  • analiza hotărârilor definitive și evaluarea modului lor de valorificare.

Analiza activității de asistență juridică:

  • analiza avizului acordat actelor cu caracter juridic sub aspectul conformității și legalității;
  • analiza avizului acordat documentelor cu implicații financiare, conform procedurii de execuție bugetară.
  • analiza avizului acordat altor documente emise de entitate, cu implicații juridice sub aspectul adecvării și oportunității.

Examinarea activității de păstrare și protejare a dosarelor cauzelor: Tehnici de Auditare a Activitatii Juridice

  • verificarea respectării prevederilor legale privind arhivarea dosarelor sub aspectul eficienței gestionării acestora;
  • analiza listei difuzării informațiilor din dosarele arhivate, pentru determinarea accesului neautorizat, păstrării confidențialității și respectării termenelor, regulilor și procedurilor.

Noțiunile din domeniul juridic utilizate în auditul intern al activității juridice sau în cadrul altor misiuni de audit intern:

  • răspunderea în domeniul public (răspunderea disciplinară; răspunderea contravențională; răspunderea civilă; răspunderea penală);
  • funcția publică (recrutarea și încadrarea funcționarilor publici, dreptul la carieră și răspunderea funcționarilor publici);
  • recrutarea si încadrarea personalului contractual; răspunderea personalului contractual;
  • delegarea de competențe conform dreptului administrativ;
  • rolul dreptului comercial, financiar și fiscal, muncii, civil, penal, care să asigure auditorului o înțelegere a mediului juridic și pentru a lucra cu instrumente și documente juridice;
  • rolul dreptului administrativ: actul administrativ și regimul juridic; elemente specifice privind contractele administrative și contenciosul administrativ.

Tehnici practice pentru auditarea activității juridice: Tehnici de Auditare a Activitatii Juridice

  • metodologia specifică de audit; elaborarea obiectivelor pentru o misiune de audit intern; exemple de posibile obiective pentru misiune;
  • realizarea studiului preliminar exemplificat;
  • chestionarul de luare la cunoștință; tehnici de completare; metodologia de realizare a analizei riscurilor. Exemplificare;
  • elaborarea practică a programului unei misiuni de audit intern a domeniului juridic;
  • realizarea intervenției la fața locului; colectarea probelor de audit; exemple de teste;
  • fișa de identificare și analiză a probleme

Exemple practice și studii de caz.

CALENDAR

Acest curs face parte din portofoliu și este disponibil la cerere.

Ne puteți contacta la:

+4 0722 456 496
office@okservice.ro

sau completați formularul de contact: